Flytta ut
Besiktning
Ca 14 dagar efter att din uppsägning har kommit in sker det en förbesiktning, för att bedöma eventuellt behov av renovering. En vecka innan uppsägningstidens utgång bokas tid för slutbesiktning. Det är viktigt att du själv eller någon representant är närvarande. Besiktningsmannen hör alltid av sig innan och bokar tiden med dig, så det är viktigt att vi har ett aktuellt telefonnummer till dig.
Lägenheten
Lägenheten ska lämnas ordentligt städad till den nya hyresgästen. Om städningen är för dåligt utförd, debiteras du våra kostnader för att utföra arbetet.
Vid besiktningen skrivs ett protokoll som visar vad som behöver åtgärdas i lägenheten. Om väggar, tak, golv eller andra inredningsdetaljer skadats eller utsatts för onormalt slitage, kräver vi ersättning för detta.
Det är viktigt att allt som tillhör lägenheten som t.ex. dörrar, skåpluckor, badrumsskåp, hatthylla finns i lägenheten vid besiktningen. Tänk också på att inga av lägenhetens tillbehör följer med vid avflyttningen, såsom plastlådor till köksinredningen, gardinbeslag, duschdraperistång, sladdar, bruksanvisningar m.m.
Glöm inte balkong/uteplats. Städa och se efter så att inget blir kvarglömt!
Förråd
Förråd ska också tömmas och städas!
Nycklar
Samtliga nycklar måste lämnas tillbaka när du flyttar. Saknas nycklar måste cylinderbyte ske, vilket för närvarande debiteras med 2.200 kr/cylinder(om man har fler cylindrar debiteras man dessutom 800 kr. extra/cylinder) Om du har iLOQ och det saknas nycklar, så debiteras du 700 kr/nyckel.
Grovsopor
Det blir oftast en del grovsopor vid flyttning. Du ansvarar själv för bortforslingen till t.ex. Linneberga återvinningscentral
Elavtal
Du som enligt hyresavtalet har eget abonnemang, är skyldig att ha ett giltigt elavtal under hela hyresperioden. För att säga upp ett el-avtal hos E.ON. uppsök deras hemsida: eon.se/tecknaelavtal eller kan ni ringa deras kundservice på 020-22 24 24 eller mejla till kundservice@eon.se