Flytta in

Du har rätt att flytta in klockan 12.00 den dag hyresavtalet börjar gälla – om inget annat har avtalats med den som flyttar ut och hyresvärden samtycker till detta. Om första dagen i månaden är en lördag, söndag eller annan helgdag får du flytta in kl 12.00 nästkommande vardag.

 

Hyran

Med kontraktet följer första hyresavin. Där kan du se när hyran senast ska vara betald, dvs. på förfallodagen. I fortsättningen delas dina hyresavier ut en gång per kvartal, av vår egen personal direkt i din brevlåda.

 

Nycklar

Nycklarna kvitteras ut på fastighetsskötarkontoret mot uppvisande av kvitto på betald hyra. I Lenhovda avhämtas nycklarna istället på huvudkontoret


Extra nycklar ska alltid beställas genom Uppvidingehus på hyresgästens bekostnad. 


Du är själv ansvarig för att hålla ordning på dina nycklar. Samtliga nycklar måste lämnas tillbaka den dag du flyttar ut. Saknas någon nyckel måste cylinderbyte ske, vilket för närvarande debiteras med 2.000 kr.

 

Hemförsäkring

Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi att du omgående tecknar en sådan. En hemförsäkring ger ett bra och billigt skydd för dig och din egendom, om du råkar ut för brand, stöld eller andra skador. Den gäller också för skador i källar- och vindsförråd. Om du redan har giltig hemförsäkring, kolla att försäkringsbeloppet är tillräckligt stort.

OBS! Hyresvärdens försäkring täcker enbart skador på själva byggnaden, alltså inte hyresgästens lösöre.

 

Förråd

Till lägenheten hör källar- eller vindsförråd. Hyresgästen ansvarar själv för låset. Obs! Tänk på att inte förvara stöldbegärlig egendom eller värdesaker i förrådet.

 

Helt och rent vid inflyttning

Det är viktigt att du omgående hör av dig till oss om du upptäcker några tekniska brister eller inte är nöjd med städningen, så att vi omgående kan besiktiga och åtgärda detta. Du kan inte få ersättning om du själv städat lägenheten eller åtgärdat felet utan vår vetskap.

 

Allvarliga fel i lägenheten eller huset

Du är skyldig att anmäla fel i lägenheten som du inte kan ta hand om själv. Detta är särskilt viktigt och brådskande vid större skador som till exempel en vattenläcka. Du kan bli ersättningsskyldig om du inte anmält ett fel i din lägenhet i rimlig tid. 


Kontakta oss. Vid akuta fel efter ordinarie arbetstid, ring jouren, 0708-535400.

 

Adressändring

Kom ihåg att meddela din nya adress genom att kontakta Svensk Adressändring, telefon 020-97 98 99 eller via Internet www.adressandring.se